Vurdering for læring - VFL

Hasle skole har fokus på VFL (vurdering for læring). Tydelige læringsmål, kriterier og en vurderingsmetode som fremmer læring brukes bevisst i den daglige undervisningen. Elevene bevisstgjøres på hva de skal lære, og har lært. I denne bloggen deler jeg oppgaver og viser hvordan jeg bruker VFL i kunst og håndverkundervisningen.
For ordenskyld minner jeg om god folkeskikk når det gjelder å dele andre sine bilder og oppgaver offentlig (spørr om lov før du deler).


Kontakt meg gjerne på : Jorunn.stenodegard@gmail.com.

tirsdag 28. februar 2012

5.trinn strikker



MÅL:

-Jeg strikker en ugle i rillestrikking.
-Jeg legger opp, skifter farge og feller masker


-Jeg strikker en ugle i
rillestrikking.
-Jeg legger opp (lager masker), skifter farge, strikker hull og feller masker.









KRITERIER (oppskrift):
Jeg legger opp 12 masker med Jettegarn på pinne nr 4,5
Jeg strikker to omganger.
Jeg skifter farge og strikker 6 cm .
Jeg strikker en omgang med hull: to rett sammen + kast.
Jeg fortsetter med samme farge og strikker to omganger med rillestrikk.
Jeg feller første og siste maske.
Jeg skifter til hodefargen og strikker 4 cm.
Jeg feller første og siste maske i hver omgang til det står igjen 5 masker.
Jeg feller av maskene.
Jeg fester trådene pent.
Jeg monterer ugla som vist på bildet (øynene kan også klippes ut i filt)

VURDERING:
Lærervurdering:
Muntlig undervegs og sluttvurdering.
Egenvurdering: Fargekoder i ruten bak kriteriene undervegs.
”To ting jeg er fornøyd med, en ting jeg må øve mer på” til slutt.
_____________________________________
Undervegs: Fargekoder bak kriteriene.
Grønn: Dette gikk greit. Jeg kan det, og kan lære det bort.
Gult: Gikk greit med litt hjelp, men er ikke sikker på om jeg klarer det selv.
Rød: Dette var vanskelig. Jeg fikk mye hjelp denne gangen, og må øve mer.

Sluttvurdering:To ting jeg har lært:

Én ting jeg må øve mer på: