Vurdering for læring - VFL

Hasle skole har fokus på VFL (vurdering for læring). Tydelige læringsmål, kriterier og en vurderingsmetode som fremmer læring brukes bevisst i den daglige undervisningen. Elevene bevisstgjøres på hva de skal lære, og har lært. I denne bloggen deler jeg oppgaver og viser hvordan jeg bruker VFL i kunst og håndverkundervisningen.
For ordenskyld minner jeg om god folkeskikk når det gjelder å dele andre sine bilder og oppgaver offentlig (spørr om lov før du deler).


Kontakt meg gjerne på : Jorunn.stenodegard@gmail.com.

mandag 6. februar 2012

6.TRINN TEGNER PORTRETT.





Denne oppgaven (som også inneholder matematikk: 1/2, 1/3, 1/4 osv..) jobber vi med over flere uker.

Vi starter med å gjennomgå kriteriene/oppskriften sammen. Jeg tegner på tavla og elevene i boka samtidig. Dette gjentar jeg neste økt også dersom elevene ønsker det.
Deretter starter elevene og tegne portrett etter bilder (bilder jeg har eller bilder de har med seg).
Vi har akkurat startet med ny portrettperiode nå, skal legge ut flere bilder av elevtegninger etterhvert.
I denne oppgaven bruker vi tre forskjellige vurderingsformer: muntlig undervegs og sluttvurdering av lærer, egenvurdering på kriteriarket og to stjerner og et ønske fra medelev. Egenvurdering og kameratvurdering gjøres etter hvert portrett.
Elever som trenger nye utfordringer går etterhvert over til å bruke andre materialer feks. maling, pastellkritt eller kullstift.

2016: En liten oppdatering av oppgaven :) Publiserte oppgaven i 2012 og jeg gjør endringer hver gang jeg bruker den. De siste årene har jeg brukt YouTube for å vise hvordan tegne hår, øyner, nese og munn. Mange flinke lærere der inne :). Søker feks "how to draw eyes", så tegner vi sammen med filmen. Veldig stas.



PDF fil på kriteriarket her.

Portrett her